עסקים קטנים וגדולים כאחד נעזרים במשפיעני רשת כדי להגדיל את כמות הלקוחות וההכנסות שלהם. לפניכם כל מה שרציתם לדעת על שיווק משפיענים. בשנים האחרונות, הרשתות החברתיות התחזקו ללא היכר. בפייסבוק ישנם יותר מ-6.6 מיליון משתמשים ישראלים, ובאינסטגרם ישנם כמעט 4 מיליון משתמשים חודשיים.
עם ההתחזקות ועליית הפופולריות של הרשתות החברתיות, יותר ויותר עסקים הבינו שהם חייבים למנף את הפלטפורמה הזאת כדי לקדם את העסקים שלהם וכך להגדיל את ההכנסות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות שיווק משפיענים. אבל לפני שנסביר במה מדובר, בואו נגדיר קודם כל מה זה משפיען.
מה היתרונות של שיווק משפיענים? ובכן, בין היתרונות הקיימים ניתן למנות הגדלת המודעות למותג, בניית אמון ומהימנות, העשרת אסטרטגיית התוכן, יצירת מערכות יחסים עסקיות, שיפור יחסי המרה (תלוי הקשר), השפעה על קהל יעד, הגדלת מחזור מכירות (תלוי הקשר), ייעול נכון של תקציב פרסומי (תלוי הקשר), יכולת למנף את מה שהמשפיענים שיתפו שוב ושוב וכמובן – יכול להתאים כנראה לכל סוג עסק.
מי נחשבים למשפיענים? 👍
אנה זק, אשלי בקשי, קים אור אזולאי, סמיון גרפמן ויבגני זרוביסנקי – אם השמות האלו לא ממש מוכרים לכם, אז כדאי שתדעו כי מדובר במשפיעני רשת. משפיענים, כשמם כן הם – אלו אנשים משפיעים, הנחשבים למובילי דעת קהל. הם יוצרים תוכן אמיתי, מקורי ובעל ערף מוסף בתדירות גבוהה ויש להם קהל עוקבים גדול ונאמן שמחקה אותם, סומך על הדעה שלהם ומאמין במה שהם מייצגים.
משפיענים אלו דמויות בולטות בתחומם. אלו יכולים להיות סלבס, זמרים, דוגמניות, שחקנים, עיתונאים, או מנכ"לים – כל מי שנתפס כמומחה בתחום שלו, שפעיל ברשתות החברתיות ושהעוקבים שלו מגלים מעורבות רבה בתוכן שהוא יוצר.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
אז מה זה שיווק משפיענים?
שיווק משפיענים זהו שיווק שבמסגרתו יוצרים שיתוף פעולה עם משפיענים ברשת. כלומר, במקום להעביר באופן ישיר את המסר השיווקי שלכם אל הצרכנים, אתם נעזרים באותם משפיעים כדי שהם יפרסמו את המוצר או השירות שלכם ברשתות החברתיות. המשפיענים יכולים לעשות זאת בדרכים רבות: להצטלם עם המוצר, לכתוב עליו חוות דעת חיובית, להצטלם לסרטון ועוד. בתמורה לפרסום, המשפיען מרוויח תגמולים כמו מוצרים בחינם או כסף רב.
טקטיקת השיווק הזאת נחשבת ליעילה מאוד. מכיוון שהמשפיען הוא מודל לחיקוי, יש סיכוי גדול שקהל העוקבים שלו יושפע ממנו וירכוש את המוצרים או את השירותים שהוא מקדם. מעבר לכך, לאותם משפיענים יש קהל עוקבים של עשרות ואף מאות אלפי אנשים, כך שהמותג שלכם זוכה לחשיפה עצומה.
לפי סקר של Schlesinger Associates 81 אחוז מאנשי השיווק מעידים כי שיווק באמצעות משפיענים הוא אפקטיבי. מותגים שנעזרו בסוג השיווק הזה דיווחו על עלייה של עד פי 10 ביחס ההמרה שלהם. לפי סקר של Launch Metrics, 93 אחוז מאנשי השיווק טענו כי חל שיפור בנראות המותג שלהם בזכות המשפיענים.
בנוסף, החזר ההשקעה בשיווק עם משפיענים גבוה יותר מכל כלי שיווקי אחר. יחד עם זאת, יש לציין שקשה לאמוד את הצלחת הקמפיינים הללו בנתונים כמותיים. ההצלחה בעיקר מתבססת על תחושה של עלייה במכירות או במודעות למותג.
שיווק משפיענים – כך תעשו את זה נכון
התאמה לקהל היעד 🎯
חשוב מאוד לבדוק שהמשפיען מתאים לקהל היעד שלכם. אם למשל, אתם פונים בעיקר למבוגרים, אין טעם לשווק את העסק שלכם באמצעות משפיען שקהל העוקבים שלו הם בני עשרה. מהסיבה הזאת, יש לערוך תחקיר על הפרופיל של המשפיען ולבדוק מהם תחומי העניין שלו, באילו נושאים הוא עוסק, אילו מותגים הוא נוהג לקדם ומה הערך שהוא מעניק לעוקבים שלו.
אפשרות אחרת היא להשתמש בכלים חיצוניים שמנתחים פרופילים ויוכלו לומר לנו מהם המאפיינים של קהל היעד של אותו משפיען.
שיווק משפיענים ותוכן אותנטי
משפיען הרשת כנראה עושה משהו נכון אם הוא מצליח להגיע לכמות גדולה כל כך של עוקבים ועל מעורבות גבוהה. לכן, כדאי לסמוך על המשפיען שידע איך לקדם את המותג שלכם בצורה הטובה ביותר. כמובן שאתם יכולים להציע רעיונות ולתת דגשים, אבל נסו לתת לו חופש יצירתי. כך המשפיען יוכל ליצור תוכן אותנטי ואמין, שישקף את הערכים ואת האופי הייחודי שלו.
מעורבות גבוהה⬆️⬆️
הנטייה הטבעית של עסקים היא לפנות לגולשים שיש להם את כמות העוקבים הכי גדולה, אבל האמת היא שזה לא מה שהופך אותם למשפיענים. הדגש צריך להיות לא רק על הכמות אלא גם על האיכות – בקמפיין שיווק משפיענים חשוב לבחור במשפיען שיש לו קהל עוקבים מעורב, שמגיב לפוסטים שלו, שמשתף ועושה לייקים. שיווק באמצעות משפיען שכזה, יגדיל את הצלחת הקמפיין.
ניסוח פנייה לצורך שיווק משפיענים
כאשר אתם פונים למשפיען או לסוכן שלו, ספרו בקצרה על המותג שלכם, על הייחוד ועל הבידול שלו מהמתחרים. הסבירו מה אתם רוצים שהוא יקדם (מוצר חדש? מבצע על מוצרים?) והאם אתם מעוניינים בשיתוף פעולה לטווח ארוך או קצר. בנוסף, זכרו שהמשפיען אינו עובד בחינם. הבהירו לו מה הגמול שיקבל עבור השיווק ומה התועלת שהוא יוכל להפיק משיתוף הפעולה עמכם. יש לוודא שהתגמול שאתם מציעים למשפיען אכן תואם להיקף ההשקעה הדרוש.
התגמול שדורשים המשפיענים משתנה – יש כאלו שיהיו מוכנים לקדם את המותג שלכם בעבור מוצרים בחינם, בעוד שאחרים ידרשו עשרות אלפי שקלים בעבור פוסט בודד. לכן, קחו בחשבון את התקציב שלכם לפני כל פנייה למשפיען.
מאמרים נוספים
מהי מטרתו של שיווק משפיענים? 💯
כפי שרבים מאיתנו יודעים, שיווק משפיענים נועד לשים את המותג שלנו, בין אם מותג או שירות, על במת הידוענים ברשתות החברתיות השונות. מדובר באנשים שכבר טיפחו קהילה, יש להם קהל – מי שמקשיב להם. ויכול מאוד להיות שיש אלפים, אם לא מיליונים, המקשיבים לקולם. על פי כן, שיווק משפיענים נועד למנף את ההשפעה הזאת, כדי לקדם מותג ספציפי. שיווק משפיענים יכול להתאים במיוחד, במצבים בהם לא רוצים (או לא רק רוצים) להציף את השוק במדיה פרסומית במטרה לצבור השפעה, אלא מלכתחילה ללכת אל מי שכבר משפיע ולהשפיע איתו ודרכו.
בנוסף, אפשר שיהיה לזה ממד מאוד מסוים של אמינות, כאשר דמות אמינה ממליצה על מותג או שירות כלשהו.
מהם היתרונות של שיווק משפיענים?
במקרים רבים, אנשים יעדיפו להיחשף לשירותים ולמוצרים מאנשים שהם מעריכים, שהם מקשיבים להם. אמנם, אם אותם אנשים יתחילו לשווק להם דברים בשביל הכסף, זה כנראה לא יהיה כל כך מוערך. אך אם אותם אנשים מוערכים פשוט יחלקו עם הקהל שלהם מוצרים ושירותים שהם באמת מאמינים בהם, מעריכים ומעוניינים לשתף – יכול מאוד להיות שתהיה לכך השפעה חיובית ורזונציה עם קהל המאזינים.
ובכך, במקום לשמוע מבית העסק מדבר על עצמו, ניתן לשמוע ממשפיען, מדבר על בית העסק. על כן, יש שישאלו האם שיווק משפיענים הינו חלק בלתי נפרד מאסטרטגיה שיווקית עסקית. אנחנו לא יודעים את התשובה, אך יכול להיות שמדובר בחתיכה רבת ערך עבור קמפיינים ואסטרטגיות מסוימות.
מה ההשפעה הפוטנציאלית של פרסום מוצר או שירות כדרך במת המשפיענים?
יש לציין, שסביר מאוד להניח שהמשפיענים נחשבים למומחים, אפילו לאוטוריטות בתחומם. משמע, מדובר באנשים שמקבלים את הבמה לא רק כי הם במקרה מפגינים הילה של כוכבי על (או דבר מה אחר המזכה אותם בבמה), אלא כי יש להם משהו משמעותי להגיד ולייצג אשר מעודד אנשים להקשיב להם ולעקוב אחר הפרופילים החברתיים שלהם.
על פי כן, באם מדובר במשפיענים הנתפשים כמומחים וכמקצועיים, וכמובן – אמינים – עצם היכולת שלהם להמליץ (בכנות) על מותג או שירות, יכולה לשגר את האמינות של אותו מותג או שירות, כמו גם הערך הנתפש – בכמה וכמה רמות לחלל.
במילים אחרות, שיווק משפיענים עוזר לפרסום שלך לא להרגיש כמו "פרסום", אלא כמו המלצה מקצועית וידידותית מדמויות בר סמכא. כל עוד הן נתפשות כאמינות, לפחות ברגע הפרסום.
כיצד משפיענים יכולים לעזור ביצירת תכנים חדשים?
שיווק משפיענים יכול לעזור לך לייצר תוכן חדש. בין היתר, כי מישהו אחר מייצר אותו עבורך. זה שהוא משפיען ומסוגל לקבל חשיפה רבה לתכניו זה בונוס. כאשר העיקר, בסעיף זה לפחות – שקיבלת תוכן חדש ממקור חדש. כך שאם יש לך יומן ליצירת תוכן, הפינה הזאת התמלאה לך.
ואם העסק שלך משקיע משאבים ביצירת תכנים מתאימים עבור כל פינה ביומן, יכול מאוד להיות שחסכת את המשאבים הללו לעת עתה. וכמובן, בגזרת הבונוסים – מדובר בתכנים שכנראה יקבלו תהודה רבה.
מה צריך לעשות כדי להיות משפיען ולעסוק בשיווק משפיענים?
כדי להצליח בשיווק משפיענים – להיות משפיען ולבנות קהל נאמן במדיה החברתית, ישנם מספר צעדים ותהליכים שחשוב לעקוב אחריהם:
1. נקבע את התחום והתוכן: כדי להיות משפיען מוצלח, חשוב לבחור תחום שאתה מתעניין בו ויש לך הבנה וידע בו. בניית קהל דורשת התמקדות והעסקה בתחום מסוים על פני זמן.
2. יצירת תוכן איכותי: יצירת תוכן ייחודי, איכותי ומעניין הוא מרכזי להצלחת משפיענות. ניתן להשתמש בצילומי וידאו, תמונות, בלוגים, פוסטים טקסטואליים ועוד כדי להעביר את המסרים בצורה מעניינת ויחודית.
3. פרסום תכנים בקביעות: על מנת להפוך למשפיען, חשוב לפרסם תוכן בקביעות ובאופן עקבי. הפרסום התכנים בקביעות יכול לעזור לך לשמור על קשר עם הקהל ולהראות כי אתה פעיל ועדכני.
4. הקפדה על אינטראקציה: התמקד בתקשורת פעילה עם הקהל שלך. תשיב לתגובות ולשאלות, שתף את דעתך והקשיב לצרכים והעדפות של העוקבים שלך.
5. צבירת קהל: נכון להקפיד על הבניית קהל נאמן שימצא את התוכן שלך מעניין ושיתחבר אליו ברמה אישית. תמיכה בהגיע לקהל גדול יכולה לגרום להיות משפיען מוערך.
6. שיתוף תוכן ושיווק חכם: עבוד על תכני פרסום מקצועיים ושותף תוכן עם חברות ומותגים רלוונטיים לתחום שלך. שיתוף תוכן מספק לך הזדמנות להגיע לקהל רחב יותר ולהקנות אמיתות למובילותך.
7. יצירת פרופיל מקצועי: יצירת פרופיל ייחודי ומקצועי בכל פלטפורמה חברתית שאתה משתמש בה חשוב לתפקד כמקצוען ולהציג את עצמך בצורה מקצועית.
עם כל זאת, חשוב לזכור שזהו תהליך ארוך ועבודה מתמשכת. בניית קהל נאמן והשפעה אמיתית דורשות סבלנות, התמדה ויצירתיות. אם תעבוד עם התמדה וכנות, יתכן ותוכל להצליח ולהפוך למשפיען בתחום שלך ולהצלחה בשיווק משפיענים.
לסיכום
שיווק משפיענים הוא תחום בשיווק המשתמש בהשפעה של אנשים ידועים במדיה החברתית כדי לקדם מוצרים, שירותים ומותגים. המשתמשים הידועים בשם "משפיענים" יכולים להיות בלוגרים, יוטיוברים, מנהיגי דעות, ועוד, אשר פועלים בפלטפורמות חברתיות כמו אינסטגרם, יוטיוב, טיקטוק ועוד.
הרעיון מאחורי שיווק משפיענים הוא להשתמש בפופולריות והשפעתם של המשפיענים על קהל היעד שלהם כדי להעביר מסר פרסומי או להמליץ על מוצרים ושירותים. המשפיענים מייצרים תוכן ייחודי ואיכותי שמשולב בצורה אורגנית עם התוכן הרגיל שלהם. כך, הם בונים קהל נאמן שמתעניין בתוכן שהם מפרסמים ומתחבר אליהם ברמה אישית.
היתרון המרכזי של שיווק משפיענים הוא האמיתות והאמינות של המסר. הקהל רואה את המשפיענים כאנשים אמינים ואמיתיים, ולכן הם מאמינים להמלצותיהם ומוכנים להתלהב ממוצרים שהם ממליצים.
בנוסף, תחום זה מצטיין ביעילותו להגיע לקהל מטרה ספציפי, כיוון שניתן לבחור את המשפיענים שמתאימים בצורה הטובה ביותר לקהל הרצוי. ישנם אתגרים בתחום זה, כמו בעיות של אמינות והוגנות, ובעיקר בקשר למתן תמורה כספית או מתנות למשפיענים עבור ההמלצות שלהם. גם הבחירה הלא נכונה של משפיענים יכולה לגרום לגרימה עם מותג ולהשפעה שלילית על הפרסום.
בסיכום, שיווק משפיענים הוא כלי מוצלח לקידום מוצרים ומותגים, המשתמש בהשפעתם של אנשים ידועים במדיה החברתית על קהל היעד כדי ליצור קשר אמיתי וקרוב עם הצרכנים.
בטח הסתקרנתם גם לגבי זה...
מתי החלה התופעה של שיווק משפיענים ברשת?
התופעה של שיווק משפיענים ברשת (Influencer Marketing) החלה להתפשט ברחבי האינטרנט במהלך העשור האחרון, כלומר בתחילת המאה ה-21. זהו פועל שהתחיל לפרוח בצמיחה והתפשטות של מדיה החברתית ושימוש נרחב בפלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ועוד.
הרעיון בשיווק משפיענים הוא לשלב אנשים ידועים, מפורסמים ובעלי השפעה בתחום מסוים, עם מוצר או שירות מסוים, כדי להשפיע על דעת הציבור ולקדם את המוצר או המותג.
עם הזמן, עם צמיחת התחום וההצלחה של חברות ומותגים שהשתמשו בטכניקה זו, שיווק משפיענים הפך לעסק מרשים ושגרתי, והשתלב באופן משמעותי באסטרטגיות שיווק של הרבה חברות.
אילו חברות משתמשות בשיווק משפיענים?
שיווק משפיענים משתמשים בו כמכלי שיווק וקידום מכירות רבות סוגי העסקים והארגונים. כל חברה או מותג שמעוניינים לקדם את מוצריהם או שירותיהם באמצעות השפעה חייבים לשקול את השתמשות בשיווק משפיענים כאחד מהאמצעים שבהם זה ניתן לצמוח ולקדם את העסק שלהם.
הנה כמה דוגמאות לסוגי עסקים וארגונים שמשתמשים בשיווק משפיענים:
1. חברות צרכניות: חברות תיירות, חברות מוצרי קוסמטיקה, אופנה, אלקטרוניקה ועוד.
2. ייעודיים: סדנאות אומנות, קורסים לפיתוח עסקים, תוכניות דיאטה וטיפוח, קורסי גולף וכדומה.
3. עמותות ואירגונים ללא מטרת רווח: ארגוני צדק חברתי, קמפיינים סביבתיים, תוכניות לקידום בריאות ועוד.
4. סדנאות וכנסים: יוזמים של סדנאות, כנסים ואירועים, בקשתם להביא משתתפים נוספים ולהרחיב את השקפת החשיבה סביב האירוע.
שיווק משפיענים פועל בעיקר בענפים שבהם ההשפעה של אנשים משמעותית על תהליכי הקניה והקבלת ההחלטות של הציבור. באמצעות פלטפורמות המדיה החברתית, משתפי פעולה מועילים לעסקים להשפיע ולהשיג תוצאות רבות וטובות.
האם שיווק משפיענים מתרחש בכל העולם או רק בישראל?
שיווק משפיענים התפשט על פני רחבי העולם והוא נפוץ בכמעט כל מדינה ותחום עיסוק. במיוחד בעידן המדיה החברתית המודרנית, עם פלטפורמות כמו אינסטגרם, יוטיוב, טיקטוק ועוד, פופולריותם של משתמשי המדיה החברתית עלתה בצורה משמעותית. כלומר, הם יוצרים קהל יעד מאוד גדול, ולכן תפקידם של Influencer יכול להיות חשוב בקידום מוצרים ומותגים.
אם כי שיווק משפיענים נפוץ בעולם כולו, ייתכן ויש הבדלים בגישות ובתפקיד של המשפיענים במדינות שונות, וגם ייתכן שיש מספר תרבויות או שפות מדוברות שעשויות להיות פופולריות במיוחד באזורים מסוימים. כמובן ששיטות הפרסום, המדיה והפלטפורמות המועדפות עשויות להשתנות ממדינה למדינה.
בכל מקרה, חשוב לציין ששיווק משפיענים הוא תחום שהתרחב והתפתח בכל העולם ומהווה כלי חשוב בארגונים ובעסקים במטרה להגיע לקהל רחב יותר ולהשפיע על קהל היעד.
כמה מרוויחים בתחום שיווק משפיענים?
ההכנסות בתחום שיווק משפיענים יכולות להיות מאוד מגוונות ולהשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל גודל הקהל, הפלטפורמות בהן המשפיען פועל, התחום בו הוא פועל, סוג התוכן שהוא יוצר, מידת העסקות שלו עם מותגים וחברות, ועוד.
בכל זאת, ישנם משפיענים מוכרים ומצליחים שמרוויחים מסכומים משמעותיים מאוד. בעיקרון, משפיען מצליח עם קהל נאמן יכול להרוויח מספר אלפי דולרים ומעלה בכל פוסט, פרסום תמונה או סרטון.
ביוטיוב, לדוגמה, ישנם יוטיוברים מצליחים שמרוויחים מאות אלפי דולרים ואף מיליוני דולרים בשנה בזכות הפרסומים, הפרסומות והכנסות מרובות. גם באינסטגרם ישנם משפיענים פופולריים שמרוויחים מסכומים גבוהים מאוד בזכות פרסומים ושותפויות עם חברות.
עם זאת, חשוב לציין שכגון כל תחום שבו יש מתחרים, ישנם משפיענים פחות מצליחים אשר יכולים להרוויח סכומים נמוכים יותר.
כדי להגיע לרמות הכנסות גבוהות בתחום שיווק משפיענים, יש להתמקד בבניית קהל נאמן והפקת תוכן איכותי ומעניין שמשקף את התחום בו אתה פועל, ומתאים לקהל היעד שלך. כמובן שזהו תהליך ארוך ודורש מאמץ, התמדה ויצירתיות.
2 Responses
אני אוהבת להצטלם ולצלם כמעט כל דבר ואני אדם ורבלי וסוחף, האם מתאים לי לעסוק בתחום שיווק משפיענים?
תחום מעניין שתפס תאוצה בשנים האחרונות.