הסיבה שאתם בוחרים לשתות הקפה שלכם ב"ארומה", לרכוש את הרהיטים שלכם ב"איקאה" ואת סל הקניות שלכם ב"שופרסל" אינה מקרית. כלקוחות, אתם חשופים למידע רב בטלוויזיה, בגלישה ברשת, בעיתונים וברדיו. כל אדם, כאינדיבידואל, מסנן וסופג תכנים בהתאם להשקפותיו ואמונותיו. כל המותגים הגדולים, אלו שאתם בוחרים בהם פעם אחר פעם, נהנים ממה שנקרא זהות. אותה זהות, "אופי" ותכונות ייחודיות, הם אלו שגורמים לכם לבחור בהם והינם תוצר של מיתוג לעסק.
הזהות העסקית מייצרת בידול אל מול מתחרים, אך מעל לכל – יוצרת את החיבור הרגשי-תודעתי אל מול קהל היעד.
מה כולל תהליך מיתוג לעסק?
- גיבוש זהות: מי אנחנו, למי אנחנו פונים, במה אנחנו מאמינים, איך אנחנו רוצים להשפיע לטובה
- יצירת שפת מותג שפונה לקהל היעד (לדוגמא: נשים בנות 60 +)
- בחירת צבעים שיעטפו וייצגו את המותג (לדוגמא: הצבע הירוק כצבע נייטרלי, טבעי ונושם)
- עיצוב לוגו וסלוגן (לדוגמא: רכבת ישראל – פשוט ליהנות מהדרך)
כל מה שאתם צריכים לדעת תהליכי מיתוג עסקי, לפניכם:
באיזה שלב מתחילים לעבוד על מיתוג לעסק?
השאלה הזו דומה לשאלה באיזה שלב מתקינים דלת כניסה לבית. המיתוג הוא השלד והבסיס לכל הפעילות העסקית שלכם. המיתוג הוא חלק בלתי נפרד משלבי ההקמה של העסק שלכם, כך שהעבודה עליו מקדימה בהרבה את פתיחת הדלתות/ההשקה שאותה אתם מתכננים. רבים סבורים כי המיתוג הוא אך ורק העטיפה העיצובית-חזותית של בית העסק, אך בפועל הוא עוד הרבה דברים אחרים.
כל מותג שאתם מכירים – מקסטרו, דרך אדידס ועד אפל, מאופיינים במיתוג ייחודי וספציפי שהודות לו הם מזוהים ע"י רבים. תהליך מיתוג לעסק מתחיל בקנבס נקי שעליו שאתם יוצקים את הערכים, האמונות, המטרות ואת קהל היעד שלכם. כך, מתגבשת לה הזהות המיתוגית והיא זו המתוקשרת לבסוף כלפי חוץ.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
חשוב לדעת: מיתוג לעסק חייב לייצג אתכם בכל פלטפורמה ובכל מקום ובצורה עקבית! האם תוכלו לדמיין לעצמכם מצב שבו אתם נכנסים לאתר הבית של "איקאה" ומגלים לוגו אחר מזה המופיע בפרסומות ובחנויות? בוודאי שלא. המיתוג נשען על שפה ייחודית, קבועה ובלעדית המדוברת על ידכם ומתוקשרת לקהל שלכם באופן רציף.
חווית לקוח נעימה בחסות תהליכי המיתוג העסקי
נסו לחשוב על עצמכם מסתובבים בקניון האהוב עליכם. סביר להניח כי אינכם מסתובבים בו בצורה פאסיבית, אלא דווקא בצורה אקטיבית: העיניים שלכם מחפשות את המותגים האהובים עליכם ביותר. בכוחו של מיתוג לעסק לבנות מערכת יחסים בין הלקוח ובין המותג, העסק. הבחירה שלכם לרכוש את פריטי הלבוש לחג בחנות X, היא הבחירה שלכם במותג שמדבר אליכם, שאתם מזדהים איתו ומתרגשים ממנו.
עם תהליך מעמיק של מיתוג לעסק, תוכלו לזכות באמונו של קהל היעד וליהנות משימור והגדלת קהל הלקוחות. מדוע? משום שהמיתוג בכללותו מייצר עבור הלקוח סביבה מוכרת, קבועה, נעימה, אמינה ונכונה. כך לדוגמא: בכל מקום בעולם שבו תיכנסו לסניף של ענקית המזון "מקדונלדס", תהיו עטופים באותה החוויה – החל מנראות הסניפים ועד הטעם המוכר. עם מיתוג נכון, הלקוחות שלכם יחפשו אתכם, יעדיפו אתכם על פני מתחרים וימליצו עליכם לחברים ומשפחה.
מאמרים נוספים
מיתוג כבסיס לתדמית עסקית חזקה
מיתוג לעסק הוא לא רק עיצוב לוגו או בחירת צבעים; הוא מהווה את תדמית העסק והערכים שהוא מייצג. מיתוג איכותי יוצר רושם ראשוני חיובי, מקדם את התפיסה של העסק בעיני הלקוחות, ומייחד אותו מהמתחרים. כאשר עסק מציג מותג חזק, הלקוחות נוטים לזכור אותו, להרגיש מחוברים לערכיו ולהעדיף אותו בעת קבלת החלטות רכישה. מותג עם ערכים ברורים ומסר עקבי הוא כלי מכירתי רב-עוצמה שמשדר אמינות ויוקרה.
בשיאו של תהליך המיתוג: מציאת הבידול העסקי שלכם
אז האמת היא שיש לכם מתחרים – חלקם מציבים בפניכם אתגרים וחלקם לא ממש מאיימים עליכם. מיתוג לעסק מתמקד גם ביצירת בידול – אותו מאפיין ייחודי שיש לכם ואין לשאר. הבידול תורם להדגשת הנוכחות שלכם, והמון פעמים הוא זה שיגרום ללקוח לבחור בכם ולא במתחרים. הבידול יכול להיות חווית רכישה נפלאה, מוצרים שאתם מוכרים בבלעדיות ועד הבטחה לזמני שירות קצרים.
"האם כדאי לשנות מיתוג כחלק ממתיחת הפנים לעסק?"
ישנם מותגים גדולים, גם אלו שאתם מכירים, שלאורך השנים דייקו את המיתוג שלהם או החליפו אותו לחלוטין. כל עוד מיתוג לעסק ממשיך לייצג את הערכים והאמונות שלכם, וכל עוד הוא משרת את המטרות העסקיות שלכם, אין סיבה להחליפו. כן חשוב להדגיש כי החלפת המיתוג העסקי המון פעמים מסתמנת כצעד נבון.
לדוגמא: חברת קוסמטיקה שעד כה פנתה לנשים בלבד ועל כן המיתוג בכללותו פנה לנשים – במסרים, בצבעים ובפרזנטוריות. עם כניסת המותג לשוק הקוסמטיקה של הגברים, הרי שמיתוג חדש הכולל שפה, צבעים ומסרים אחרים – הכרחי.
השקעתם במיתוג – איך מביאים אותו לידי ביטוי?
בעידן הדיגיטלי, קל מאד להביא לידי ביטוי את ההשקעה הרבה שלכם במיתוג. איך עושים את זה? בין היתר באמצעות הרשתות החברתיות בהן תוכלו לחשוף ולשתף את הלוגו שלכם, תמונת הקאבר, לעצב את אתר הבית בצבעי המותג, לשלוח ניוזלטרים במיתוג שלכם וכיוצא בזה. ככל שתקפידו להשתמש בתוצרי מיתוג לעסק בכל הערוצים העומדים לרשותכם – באונליין ובאופליין, כך הסבירות שתשאירו חותם, גבוהה יותר.
המיתוג בא לידי ביטוי גם בדברים נוספים:
- שיתופי הפעולה שתיצרו (עם עסקים שחולקים אתכם את אותם הערכים)
- שיחות השירות שתנהלו עם לקוחות (ה"אני מאמין שלכם": הלקוח תמיד צודק)
- הפלטפורמות בהן תפרסמו ועוד…
כל מה שחשבתם לשאול...
למה מיתוג חשוב לעסק?
מיתוג יוצר רושם ראשוני, מחדד את הזהות העסקית ומשדר מקצועיות, מה שמסייע למשוך לקוחות ולבנות קשרים מבוססי אמון.
איך אפשר לבדל את המותג מהמתחרים באמצעות מיתוג?
בידול מותג מהמתחרים מתחיל בהבנת קהל היעד וניתוח מעמיק של השוק והמתחרים. על ידי זיהוי הערכים המיוחדים שהעסק מציע ושיוך אותם לערכי ליבה חזקים, ניתן ליצור זהות מותגית ייחודית שמבליטה את העסק. לדוגמה, אם העסק מייצר מוצרים אורגניים וידידותיים לסביבה, כדאי לבנות את המותג סביב ערכים של קיימות, טבעיות ומודעות סביבתית. בנוסף, שימוש בשפה ויזואלית ייחודית, מסרים חווייתיים וסטנדרט שירות ייחודי מסייעים לעסק לבדל את עצמו בשוק וליצור רושם שמשדר ללקוחות שהוא ייחודי ומשמעותי לעומק.
כיצד מיתוג משפיע על נאמנות לקוחות?
מיתוג שמעביר ערכים ומייצר תחושת אמון מקדם נאמנות של לקוחות, ומעודד אותם לחזור ולרכוש שוב ושוב.
איך למדוד את הצלחת המיתוג?
הצלחת המיתוג נמדדת על ידי אחוזי נאמנות לקוחות, שיעור חזרה לרכישות, ומידת השימוש במותג כמקור הפניות בקרב לקוחות חדשים.
כיצד לשלב את המיתוג בכל נקודות המפגש של הלקוח עם העסק?
מיתוג אפקטיבי כולל נוכחות ברורה של הזהות המותגית בכל נקודת מגע עם הלקוח, החל מהעיצוב של האתר, דרך חומרי השיווק ועד חווית השירות במוקד המכירות. לדוגמה, אם המותג שם דגש על מקצועיות ואיכות, כל נקודת מגע – בין אם זה עיצוב המוצר, האופן בו נציגי שירות עונים לפניות, ועד לשירות שאחרי המכירה – צריכה לשקף את הערכים הללו. נוכחות עקבית של המותג בנקודות המפגש השונות מחזקת את האמינות ומשאירה רושם מתמשך, כך שהלקוחות יודעים בדיוק למה לצפות ויוצרים קשר רגשי חזק עם המותג.