מה כולל תהליך אפיון אתרים?

מה כולל תהליך אפיון אתרים

אהבתם? ספרו לחברים שלכם!

תוכן עניינים

תוכן עניינים

אפיון אתרים הוא שלב חשוב ומשמעותי מאוד לפני שבונים אתר חדש. לפניכם כל מה שרציתם לדעת על התהליך.

ממש כמו שלפני יצירת אמנות יש צורך ליצור טיוטה, גם לפני שבונים אתר חדש ללקוח חייבים לבצע אפיון לאתר. תהליך אפיון לבניית אתר זהו תהליך המגדיר את הציפיות של בעל העסק מולכם, והוא יסייע לכם בתכנון אתר שיותאם לצרכים של הלקוח שלכם.

הוא ימנע אכזבות מצד הלקוח או חוסר שביעות רצון, ויבטיח שהאתר שאתם מקימים ישרת היטב את צרכי הלקוח ויוביל את העסק שלו להצלחה. לכן, כדאי להשקיע בו זמן ואסור לפסוח עליו. במידה ויש קושי לגרום ללקוח לשתף פעולה במסירת פרטים אשר רלוונטיים עברו אפיון אתרים חשוב לדעת להסביר לו מה החשיבות בכך.

אפיון ללא עזרה מצד הלקוח תגרום לקבלת החלטות שגויה בבניית האתר וקביעת האופי שלו. לקוח שעבורו אתם בונים אתר צריך לקחת חלק פעיל בתהליך ואינו יכול לתת לכם לפעול על פי "תחושת בטן" או דרישות שטחיות בלבד.

כפי שרופא חייב את שיתוף הפעולה של פציינט כדי להבין ממה הוא סובל על מנת לאפיין את המחלה בכך שיפנה אליו שאלות רלוונטיות, כך גם אפיון אתרים ללקוחות חייב להתבצע יחד עם הלקוחות כיוון שהם מכירים את העסק שלהם, קהל הלקוחות שלהם ואת המטרות העסקיות שלהם מהאתר יותר טוב מכולם.

אז הנה לפניכם כל מה שחשוב לשים לב אליו כאשר מאפיינים אתר:

דגשים בתהליך אפיון אתרים

מחקר על העסק

השלב הראשון בתהליך אפיון אתרים, הוא ללמוד על העסק של הלקוח שלכם. שוחחו איתו וקבלו פרטים על השירותים או המוצרים שהעסק מציע, מהי ההיסטוריה של הקמת העסק, מה החזון שלו ומהם תחומי הפעילות של העסק.

דרך נוספת להכיר את העסק של הלקוח עבורו אתם מבצעים אפיון אתרים הוא לתשאל אותו אודות הלקוחות שלו או לבקש אפילו פרטי התקשרות של לקוחות קבועים. מלקוחות העסק ניתן לדעת בצורה הטובה ביותר מהם יתרונות העסק, איזה צדדים כדאי לחזק, כיצד הלקוחות רואים את העסק (אופי העסק) ועוד.

שימו לב שחשוב לבקש מהלקוח למסור רק דברים נכונים גם אם הוא אינו מעוניין לדבר על החלק מהם. דוגמה לכך היא עסק המוכר שירות בעלות שנחשבת ליקרה מאוד ביחס למתחרים בשוק.

הגדרת מטרות ויעדים

המטרות והיעדים של העסק משפיעים על האופי של אתר האינטרנט אותו עליכם לבנות. כך לדוגמה, עליכם עסק שמעוניין למכור מוצרים און ליין זקוק לבניית חנות וירטואלית, בעוד שעסק שמעדיף למכור מוצרים בחנות פיזית זקוק לאתר תדמית.

לצד הגדרת המטרות של האתר, חשוב להגדיר יעדים כמו כמות הגולשים היומית, משך השהייה באתר ועוד. יש כמה שאלות שעל כל עסק לשאול את עצמו במסגרת תהליך אפיון אתרים: מהם צרכי הקידום באתר? איזה מין תוכן יופיע באתר? מהו הסגנון הרצוי לאתר? מהם היעדים העסקיים של האתר? איזו מין אינטראקציה אמורה להיות עם הגולשים ועוד?

ככל שהלקוח יענה בפירוט על השאלות האלו, כך ניתן יהיה לבנות אתר העונה לדרישות שלו.

מחקר על המתחרים - מהלך אסטרטגי לקראת אפיון אתר

שלב חשוב נוסף במסגרת אפיון אתרים הוא לחקור מה עושים המתחרים של הלקוח שלכם. מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של המתחרים המובילים בתחום, ולבדוק כיצד האתר שלהם בנוי, מה היתרונות של האתרים ומה החסרונות שלהם.

ניתן גם לבקש מהלקוח שיעביר אליכם רפרנסים לאתרי אינטרנט או עמודים פנימיים של מתחרים שמצאו חן בעיניו. כדאי לקחת השראה, אך חשוב לתכנן אתר אינטרנט שיבדל את הלקוח שלכם מהמתחרים שלו.

הסוד להצלחה במחקר מתחרים בעת אפיון אתרים הוא לבצע מחקר באמת מעמיק ללא הגבלה מוגדרת כפי שיש הנוהגים להגביל את המחקר ל2-3 אתרים של מתחרים ובזה נגמר המחקר.

ככל שתכירו יותר אתרים של מתחרים כך תדעו כבר באופן די עצמאי מה נראה כחובה באתר, על מה כדאי לוותר ואיך להפוך אותו לשונה ומבודל מכל המתחרים.

גם לאחר אפיון אתרים והקמת האתר, חקירת המתחרים צריכה להיעשות כחלק מהשגרה כדי להיות תמיד עם היד על הדופק בנוגע לפעולותיהם של המתחרים.

אפיון אתרים - מחקר על קהל היעד

מי קהל היעד של הלקוח שלכם? האם מדובר בנשים או גברים? צעירים או מבוגרים? מה המיקום הגיאוגרפי שלהם ומהם תחומי העניין שלהם? אתר האינטרנט של בעל העסק חייב להיות מותאם לקהל היעד. בשל כך, לפני שאתם ניגשים למלאכת בניית האתר, עליכם לבצע מחקר על קהל היעד של הלקוח ולזהות מהם המאפיינים הדמוגרפיים שלו.

שיטה מתקדמת יותר מעולמות הקופירייטינג במחקר קהל היעד היא שיחות יזומות ללידים או לקוחות מתעניינים והאזנה לשיחות שמבצע בעל העסק ללקוחותיו כדי להבין מה הלך הרוח של קהל היעד בצורה המדויקת ביותר. כאשר נוגעים באנשים ומקשיבים להם, כך לומדים להכיר אותם טוב יותר מכל הסבר או פירוט של בעל העסק.

לא לכל בונה אתרים יש את הזמן או היכולת לבצע זאת ולכן ניתן לבקש עזרה בנושא מבעל העסק ולהסביר שהפעולה הזו חשובה לצורך אפיון אתרים על הצד הטוב ביותר.

מאמרים נוספים

התייחסות לרפרנסים

חלק חשוב בתהליך אפיון אתרים, הוא להבין מהו הטעם האישי והסגנון שהלקוח אוהב. גם אם נעצב לו את האתר היפה ביותר בעולם, אם הלקוח אינו מרוצה מהתוצאה הרי שמדובר בכישלון חרוץ.

לכן, כדי למנוע מפחי נפש ולהקים אתר לשביעות רצון הלקוח, חשוב לבקש ממנו שישלח לינקים לאתרים אחרים שמוצאים חן בעיניו – כאלו שמדברים לסגנון שלו ושהוא מעוניין שנעצב לו משהו דומה.

אלו יכולים להיות אתרים מהתחום שלו, או אתרים מתחומים וענפים אחרים. הרפרנסים האלו יעזרו לכם מאוד בשלבי עיצוב האתר. זכרו! את האתר אתם בונים לא עבור העסק שלכם או עבור תיק העבודות שלכם. בסופו של דבר נמצא מולכם לקוח ובעל עסק בעל טעם אישי ורצונות שעל פיהם הוא מעוניין לקבל אפיון אתרים.

ביכולתכם רק לנסות לשכנע אותו או להסביר לו אם משהו שהוא מבקש עלול לפגוע בהשגת המטרות העסקיות של האתר שלו אך ההחלטה הסופית היא שלו ולכן בעניין זה אין כמעט מקום לשטחים אפורים.

אתם צריכים לממש את רצונות הלקוח שלכם או לוותר על בניית האתר עבורו מלכתחילה ברגע שאתם מגיעים עימו למבוי סתום בקבלת החלטות בזמן אפיון אתרים.

בניית אתרים באמצעות תבניות עיצוב

כאשר אתם עובדים על אפיון אתרים, מומלץ מאוד להיעזר בתבניות עיצוב. תבניות אלו מסייעות לעצב אתר במהירות וביעילות, וחוסכת זמן רב הכרוך בבניית אתר מאפס.

קיימים סוגים שונים של תבניות בהתאם לאופי האתר והמטרה שלו, כמו אתרי תדמית, חנויות וירטואליות, בלוגים ועוד. כך למשל, בלוגים לרוב מבוססים על תבנית שמדגישה את התוכן המתחלף באתר, בעוד שתבנית עיצוב של חנות וירטואלית מדגישה את התמונות של המוצרים.

חשוב כמובן לציין שכל אתר צריך להיות ייחודי. אתם לא פס ייצור, ויש להימנע מדמיון רב מדי בין האתרים השונים.

עליכם להלביש על תבנית העיצוב אלמנטים שונים שיבדלו את אתר האינטרנט שאתם בונים מאתרים מתחרים. כך תוכלו מצד אחד לבנות אתר תוך זמן קצר, ויחד עם זאת ליצור אתר שאין שני לו.

פיתוחים מתקדמים

עליכם לשבת עם הלקוח ולהבין האם יש צורך לשלב באתר פיתוחים מתקדמים כמו ריבוי שפות (בעיקר מתאימים לאתרים הפונים לקהל בינלאומי), מערכת הזמנות ומערכת סליקה (מיועד לחנויות וירטואליות), מערכת ניהול והזנת תוכן (מתאים לבלוגים ולאתרים המעוניינים לשלב מאמרים מקצועיים) ועוד.

את הפיתוחים המתקדמים באתר אתם לא חייבים לסגור בתהליך אפיון אתרים עם הלקוח. ניתן להוסיף, לשפר ולשדרג את האתר בכל שלב אך חשוב להבהיר ללקוח שני דברים חשובים בנושא הזה:

  1. לקוחות לא מעוניינים לקבל ולהשתמש בגרסאות דמו וגרסאות ניסיוניות של אתרים הנותנים שירות או מוכרים מוצרים. אם מלכתחילה האתר יבוצע בדיוק כפי שהוא אמור להיות, מיד לאחר השקתו ייתכן והוא יסבול מביקורות שליליות וחוסר שביעות רצון מצד הגולשים. לכן, אם כבר מקימים אתר, חשוב שברגע שהוא יעלה לאוויר הוא יהיה כמה שיותר קרוב לשלמות ויספק את השירות המבוקש בצורה הטובה ביותר עבור הגולשים.
  2. בגלל דחיית הטמעת הפיתוחים המתקדמים באתר כבר בשלבי בנייתו, הדד ליין לסיום הקמת האתר עשוי להידחות בזמן נוסף ויחד עם זאת גם זמן העבודה על האתר והעלויות שלו. היתרון המשמעותי ביותר בביצוע אפיון אתרים מדוייק והיקפי ככל הניתן כבר מההתחלה יחד עם הלקוח הוא חיסכון בזמן והימנעות משינויים וכאבי ראש בשלבי הפיתוח שלו. לצורך הדוגמה ניתן להשוות זאת לתסריטאי הכותב תסריט לפרסומת של מוצר. חברת ההפקה של הפרסומת לא תלך לצלם את הפרסומת לפני שהתסריט יהיה מוכן ומושלם באופן מדויק ויכלול את כל הפרטים וכל המידע הרלוונטי כדי שהיא לא תיאלץ להתמודד עם שאלות מפתח שיעלו בזמן הצילומים עצמם.

אפיון אתרים באמצעות שרטוט של האתר

זהו שלב קריטי מאוד בתהליך אפיון אתרים. עליכם לשבת עם הלקוח ולהחליט יחד על המבנה של האתר, על ההיררכיה שלו, האם מדובר בדף נחיתה בלבד או באתר גדול יותר, אילו דפים צריכים להיות באתר (כמו למשל דף יצירת קשר ודף אודות), האם האתר יכלול בלוג ומה התוכן שיש לשלב בו ולברר עם הלקוח על כל אלמנט פונקציונלי שברצונו להכניס לאתר כמו הערות למוכר, אמצעי קשר (טלפון, וואטסאפ ורשתות חברתיות), פורום, צ'אט בוט ועוד.

כמובן שאסור לשכוח פיצ'רים שיסייעו לקידום האתר כמו עריכת תגיות. לאחר ביצוע השרטוט של האתר, יש לשלוח ללקוח שלכם לבדיקה. בקשו ממנו לקבל פידבקים ובהתאם להערות שלו תוכלו לבצע שינויים בשרטוט.

אפיון אתרים - שרטוט אתר

עמודים שחייבים להופיע באתר - הבסיס של אפיון אתרים

כמובן שלכל אתר יש את הייחוד שלו, אבל ניתן לומר שבכל האתרים כמעט בלי יוצא מן הכלל, חייבים להופיע העמודים הבאים:

  • עמוד הבית שנותן הצצה למהות של האתר. חשוב לשלב בעמוד הזה תמונה טובה ואיכותית שממחישה את השירותים או המוצרים שמציע העסק.
  • עמוד אודות – עמוד שמסביר על ההיסטוריה של העסק, על השירותים, על היתרונות ועל הבידול שלו מול המתחרים.
  • בלוג – זהו חלק באתר הכולל מאמרים מקצועיים בתחום העסק. המאמרים האלו הכרחיים גם כדי לבסס את העסק כמומחה בעיני הגולשים, וגם לצורך קידום האתר בגוגל. חשוב לשלב במאמרים מילות מפתח פופולריות הרלוונטיות לתחום העסק של הלקוח.
  • תיק עבודות – זהו עמוד שמציג עבודות קודמות של הלקוח כמו פרויקטים של בנייה (עבור אתר של אדריכל), צילומי איפור (עבור אתר של מאפר), או תבשילים שהכין (עבור אתר של שף).
  • עמוד המלצות – זהו עמוד הכולל המלצות של לקוחות העסק. מומלץ לשלב ציטוטים של כל לקוח המציגים את מידת שביעות הרצון שלו משירותי העסק.
  • כתבו עלינו – עמוד הכולל קטעים מן העיתונות המודפסת, העיתונות המקוונת, טלוויזיה או רדיו שעוסקים בעסק. כמובן שיש לשלב אך ורק קטעי עיתונות המציגים את העסק באור חיובי.
  • עמוד שאלות ותשובות – עמוד של שאלות ותשובות נפוצות הקשורות לשירותים או למוצרים שמציע העסק.
  • עמוד צור קשר – עמוד חשוב במיוחד בו מופיעים פרטי הקשר של העסק – טלפון, מייל, כתובת, מפת הגעה ולינקים לעמודים העסקיים ברשתות החברתיות.
  • קטלוג מוצרים – אלו דפים שכמובן רלוונטיים רק לחנויות וירטואליות או חנויות פיזיות.

עיצוב גרפי של האתר כחלק מתהליך אפיון אתרים

בעת תכנון עיצוב האתר, יש לערוך סקיצה ראשונית לעיצוב הכוללת את התמונות, הפונטים, הגרפיקה והצבעים שיתנו את הטון העיצובי.

אתם בוודאי יודעים שהרושם הראשוני של העסק מושפע מהעיצוב של האתר, לכן צריך לתת תשומת לב רבה במיוחד לנראות שלו. חשוב מאוד לברר עם הלקוח באיזה סגנון עיצוב הוא מעוניין ואיזה פונטים וצבעים הוא מעדיף בשלב אפיון אתר.

יחד עם זאת, יש לזכור שאתם אנשי המקצוע והלקוח סומך עליכם. העיצוב צריך להיות מותאם לזהות העסקית של המותג ולערכים שהוא מעוניין לשדר. כך לדוגמה, אם ללקוח שלכם יש משרד עורכי דין, עליכם להימנע מעיצוב אתר צבעוני מדי ובסגנון ילדותי. במקום זאת, האתר צריך להיות בעל קו עיצוב קלאסי ועם קווים נקיים.

ככלל, הגולשים נוטים להתרחק מאתרים עם עיצוב צעקני מדי. לכן, גם אם הלקוח שלכם "משוגע" על צבע ירוק זרחני, חשוב להבהיר לו שעיצוב האתר צריך להעניק חווית משתמש טובה ללקוחות הפוטנציאליים שלו. אם הזכרנו חווית משתמש, כדאי לערוך קבוצת מיקוד עם קהל היעד של הלקוח ולבדוק כיצד הוא מגיב לעיצוב המתוכנן של האתר.

השפה הגרפית אמורה לעורר רגשות מסויימים בקרב הגולשים באתר האינטרנט, וחשוב לוודא שהעיצוב יעורר רגשות חיוביים ויניע את הגולשים לפעולה כמו יצירת קשר עם בעל העסק. לסיכום, כפי שנוכחתם לראות, אפיון אתרים הוא תהליך חשוב מאוד בבניית אתרים. כמובן שגם לאחר סיום תהליך אפיון האתר, ניתן לבצע מקצה שיפורים של האתר עד להשלמת התוצר הסופי.

לפני שאתם יושבים עם הלקוח על האפיון, מומלץ להסביר ללקוח על כל שלב ושלב בתהליך ולהקצות לוחות זמנים ודד ליין לכל שלב. אחרי שאפיינתם את האתר של הלקוח וקיבלתם את האישור שלו לאפיון ולתכנון האתר, זה הזמן להפשיל שרוולים ולעבוד במרץ על בניית האתר בהתאם לאפיון שהגדרתם. בהצלחה!

אפיון אתרים ועיצוב גרפי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *