בעולם התחרותי של ימינו, המלחמה על כל לקוח מאתגרת במיוחד. הדרך להביס את המתחרים היא באמצעות יצירת בידול עסקי שיבדל אתכם משאר המתחרים.
עסקים קטנים וגדולים כאחד, מתמודדים עם תחרות עצומה. בכל ענף ותחום תוכלו למצוא עסקים רבים המתחרים על כל לקוח פוטנציאלי ומנסים לשכנע אותו מדוע כדאי לו לבחור בעסק שלהם לא בעסק של המתחרים. הדרך לבלוט בשוק המוצף במתחרים היא באמצעות יצירת בידול מהמתחרים מובהק.
בידול עסקי זוהי אסטרטגיה שעסקים מפתחים כדי להגדיל את היתרון התחרותי שלהם.
אסטרטגיה זו מאפשרת לכם ליצור ייחודיות לעסק שלכם וכך להשיג יותר לקוחות ולהגדיל את ההכנסות שלכם. הבידול יוצר נאמנות למותג שלכם בקרב קהל הלקוחות, ומעודד אותם לחזור אליכם.
ישנם עסקים הטועים לחשוב כי אין באמת צורך בבידול העסקי, וכדי להצליח מספיק לשווק את העסק כמוצלח ביותר שקיים בתחום. אלא שזאת ממש לא הדרך הנכונה.
גם אם תציגו את עצמכם כטובים, האמינים והמהירים ביותר, הרי שבמבחן השטח הלקוחות עשויים ללכת דווקא למתחרים שלכם. זאת משום שלא נתתם להם שום ערך מוסף וסיבה מדוע כדאי להם לפנות דווקא אליכם.
לכן, חשוב מאוד להשקיע ביצירת בידול מהמתחרים באופן מובהק שיהפוך אתכם לעסק מוביל בתחומו.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
אילו סוגי בידול עסקי קיימים? 🙂
מוצרים
תוכלו לבדל את העסק שלכם באמצעות מכירה של מוצרים ייחודים שאין למתחרים.
אלו יכולים להיות מוצרים שיש עליהם פטנט, או מוצרים עם תכונות, עיצוב, יעילות וביצועים השונים מאלו של המתחרים. כך לדוגמה, בתחילת הדרך חברת אפל בידלה את עצמה בזכות מוצרים ייחודים.
בידול עסקי דרך שירות ייחודי
כשמדברים על בידול עסקי ברמת השירות, הכוונה היא לשירות ייחודי לעסק הכולל למשל את אופן ההספקה של המוצר, שירות הלקוחות, שיטת ההזמנה, ההדרכה, ההובלה וההתקנה.
חשבו למשל על חנות הרהיטים "איקאה". היא הצליחה לבדל את עצמה מחנויות רהיטים אחרות כשאפשרה ללקוחותיה להוביל בעצמם את הריהוט המגיע באריזות נוחות לשינוע.
בידול מחירים
דרך נוספת ליצור בידול עסקי היא באמצעות בידול מחירים. כדי לנצח את המתחרים שלכם, תוכלו להציע את המוצרים או השירותים שלכם במחיר הזול ביותר שיאפשר לכם למקסם את הרווחים שלכם.
קחו לדוגמה את רשת בתי הקפה "קופיקס". בזמן שרשתות ובתי קפה אחרים מכרו קפה במחיר של 10 שקלים ויותר, "קופיקס" הציעה כוס קפה בעלות הזולה ביותר הקיימת בשוק (5 שקלים בתחילת הדרך, כשמאז המחיר עלה ל-6 שקלים). "קופיקס" גרמה לאנשים להבין שהם יכולים ליהנות מכוס קפה טובה במחיר זול, וכך הצליחה למשוך את הלקוחות.
בידול עסקי באמצעות יוקרה 😏
לא תמיד המחיר זול הוא זה שמושך את הלקוחות. לפעמים דווקא עסק שמשווק את עצמו כיוקרתי ולא מתיימר למכור מוצרים בזול אלא דווקא ביוקר, יצליח לבדל את עצמו מהמתחרים.
חברת השעונים "רולקס" למשל, פונה מראש לקהל יעד עם תקציב גבוה ואנשים שרוכשים שעוני רולקס מוכנים לשלם כסף רב עבור השעון. זאת משום שהשעון הוא סמל סטטוס יוקרתי, המותיר רושם רב על הסובבים אותנו. הוא מאפשר לעונדים אותו לטפח תדמית של אנשים מצליחים ועשירים, ולכן חברת "רולקס" זוכה להצלחה.
מאמרים נוספים
צעדים ליצירת בידול עסקי
עסקים המעוניינים ליצור לעצמם בידול, תוהים לעצמם איך לעשות זאת. אז הנה לפניכם כמה צעדים שחשוב לבצע:
1. ראשית עליכם להחליט מהי המומחיות בעסק שלכם. נסו להעריך מה חשוב לכם בעסק וכתבו את נקודות החוזק והחולשה שלכם.
2. בצעו מחקר על קהל היעד שלכם. בחנו את המאפיינים הדמוגרפיים של קהל היעד כמו גיל, מין, תחומי עניין, השכלה ופרנסה, ובדקו מהם הצרכים של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם.
כך תוכלו להחליט כיצד לפנות לקהל היעד ומה באמת מדבר אליו.
3. בשלב הבא חשבו היטב מהם הדברים שהופכים את העסק שלכם לשונה מעסקים אחרים.
האם המחירים שלכם זולים יותר? האם המוצרים או השירות שלכם ייחודים? האם אתם מעוניינים ליצור בידול עסקי באמצעות בנייה של מוניטין ותדמית מסוימת סביב המוצרים והשירות?
כל עסק יכול למצוא הבדל מסוים בין המתחרים, ואם אין כזה אז צרו הבדל (למשל תשדרגו את השירות שלכם או תורידו מחירים).
4. ספרו את הסיפור של העסק שלכם. כשאתם מספרים את הסיפור הייחודי שלכם, אתם יכולים לבדל את עצמכם מהמתחרים.
זאת משום שסביר להניח שסיפור הקמה העסק שלכם אינו דומה מסיפור הקמת עסקים מתחרים. חשוב מאוד שסיפור הקמת העסק יכיל את החזון והערכים שלכם. סיפור ההקדמה יכול להופיע באתר האינטרנט שלכם וברשתות החברתיות, והוא יהווה צעד חשוב באסטרטגיית הבידול העסקי שלכם.
5. נסו להיות יצירתיים. חשוב מאוד לצאת מחוץ לקופסה ולא ללכת על המובן מאליו.
כדאי לקרוא על ההצלחות של מותגים שהגיעו להצלחה אדירה כמו הרשת החברתית פייסבוק, רשת נעלי הספורט נייק ורשת המזון המהיר מקדונלד'ס. נסו לזהות מהו הייחוד של המותגים האלה וכיצד הם בידלו את עצמם מהמתחרים.
שאבו השראה מהגדולים ביותר, וגם אתם תזכו לבידול עסקי מוצלח.
בידול מוצר- למה הוא כל כך חשוב?
אם אתם בעלי עסקים אשר מוכרים מוצרים מכל סוג, שיווק עסקי חייב להתמקד מאוד בין היתר בבידול המוצר שלכם וזאת בשל כמה סיבות עיקריות וחשובות:
ראשית כל, בידול עסקי באמצעות בידול מוצרים יאפשר לכם להשיג יתרון על פני כל עסק או חברה אחרים שמציעים מוצרים דומים. עסק יכול לבדל את עצמו ולשלוט בשוק באמצעות תכונות ייחודיות שהוא מעניק למוצרים שלו, איכות טובה יותר או דרכים חדשות להשתמש במוצר. ההבדל הזה יכול לסייע במשיכת לקוחות דווקא אליו על פני המתחרים שלו.
שנית, כאשר מוצגות בפני לקוח מגוון אפשרויות למוצר שהוא מחפש, הוא לרוב יחפש מוצר שיענה על הצרכים שלו בצורה מדויקת או שיציע יתרונות מיוחדים שאין באחרים. העסק שלכם יכול לזכות בתשומת הלב ובהעדפה של הלקוחות על ידי הצעת ערך ייחודית שתגדיל את נתח השוק ואת המכירות.
מוצרים איכותיים ומבודלים לרוב גם יביאו איתם תמחור גבוה יותר. לקוחות נוטים לשלם יותר על מוצרים שהם מאמינים שהם יוצאי דופן או מיוחדים. הגמישות בתמחור תאפשר לכם להגדיל את המכירות ואת שולי הרווח, כך ההצלחה הפיננסית הכוללת שלכם תיתרם.
בידול עסקי באמצעות בידול מוצר הוא קריטי לצורך פיתוח המותג. מוצרים מבודלים בצורה טובה ויעילה, יסייעו לכם לבנות את התדמית ואת המוניטין של המותג שלכם. כאשר חברה מייצרת באופן תמידי מוצרים עם יתרונות או תכונות ייחודיים, היא משפרת את האמון של הלקוחות שלה ומגדילה את ההון של המותג, דבר שיבטיח התרחבות וצמיחה נוספות.
חדשנות והתרחבות השוק
בידול עסקי המתבצע באמצעות בידול מוצרים בצורה איכותית, כל עסק יכול להגיע לשווקים חדשים או לקהל לקוחות חדש. כאשר מבדלים מוצר ומפתחים בו תכונות נוספות, הוא יכול להתאים פתאום גם לקהל חדש שהוא לא בהכרח כוון אליו מלכתחילה. הגעה למגוון לקוחות תאפשר לכל עסק להגדיל את שווקי המפתח שלה וכך בעצם להיות גם חסין יותר.
גם חדשנות מונעת על ידי בידול מוצרים. כל עסק שמייצר מוצרים חייב להשקיע את כספו בחקירות טכנולוגיות חדשניות על מנת שהמוצר יישאר מחובר לרצונות של הצרכים שהם כמובן רצונות משתנים. כאשר רוצים לייצר מוצרים מבדלים וייחודיים, כדאי לשים דגש על חדשנות שכן, הדבר יוביל את העסק למוביל בתחום, יפתח את היצירתיות שלו ויעודד צמיחה.
כיצד מבדלים מוצרים?
חשוב לדעת כי בידול מוצרים שהוא השיטה שבה משתמשים בכדי לגרום לשירות או מוצר לבלוט מעל המתחרים, הוא תהליך שניתן לבצע במספר דרכים כגון:
דרך ראשונה היא להבדיל את המוצר בצורה פיזית ממוצרים אחרים, בין אם בגודל שלו, בין אם בצורה, בין אם בחומרים שמהם הוא עשוי ובין אם בכל דרך שניתן לראות את השינוי. דרך שנייה היא להדגיש יכולות ביצועיות או תכונות ספציפיות. אפשר לשים דגש על יציבות, כוח, מהירות או כל דבר שיגרום למוצר לבלוט במונחים של איך הוא בדיוק עובד. לא פעם יצרניות רכבים ימתגו את הרכבים שלהן באמצעות תכונות בטיחות משופרות, ניצול דלק יעיל וחסכוני ועוד.
עוד דרך לבדל מוצר הוא לשים דגש על האיכות והעמידות שלו. כל קונה פוטנציאלי יעדיף לבחור במוצר שהוא יודע בוודאות שיחזיק מעמד לאורך פרק זמן רחוק יותר ממוצר אחר. לכן, כאשר משתמשים בחומרים איכותיים לייצור המוצר או בשיטות ייצור מחמירות, למעשה מבטיחים את אורך החיים שלו וכך ניתן לבדל אותו ממוצרים אחרים בשוק.
דרך נוספת לבידול היא טכנולוגיה וחדשנות. כל מוצר שיציע טכנולוגיה חדשנית או תכונות חדשות יהיה בולט יותר ממוצרים דומים בשוק. שימוש בתוכנה או חומרה מתקדמות, ניצול של טכנולוגיות חדשות או כל פעולה אחרת שהמטרה שלה היא להציע למשתמשים במוצר יתרונות ייחודיים, זוהי דרך מצוינת לבדל מותג.
שרות לקוחות, תמיכה, מוניטין ומיתוג
בנייה של מותג ותדמית חזקים יכולה להיות דרך מצוינת לבלוט בשוק, כאשר לקוח מקשר מותג כלשהו לדברים חיוביים כגון: יוקרה, אמינות, אמון ועוד, הוא יבחר דווקא במוצרים שלו על פני אחרים. השקיעו במיתוג חזק של העסק שלכם ושל המוצרים שלכם בכדי לסייע ללקוחות הפוטנציאלים להתחבר אליהם ברמה הרגשית ומתוך כך לבחור בהם.
כמובן שעוד דבר שיכול לסייע במיתוג המוצרים או השירותים שהעסק מציע הוא מתן תמיכה ושירות לקוחות מצוינים וזאת באמצעות: הצעת עזרה מותאמת אישית לכל לקוח, אחראיות ארוכה המוצעת על המוצרים, מדיניות החזרות או החלפות קלה ונוחה, תמיכה 24 שעות ביממה, מענה אנושי שמקבלים בצורה מהירה וקלה, דרכים נוחות ליצירת קשר ועוד.
מחיר וערך מוצר
אפשר כמובן להשתמש גם במחיר בכדי לבדל מוצר ממתחרים. כלומר, אפשר למכור מוצרים במחירים נמוכים יותר או להציע אותם באופן תדיר במחיר מבצע או הטבות שונות. לבלוט באמצעות ערך שמציעים ללקוח מבחינת הטבות, מחיר מוזל, מבצעי יום הולדת ועוד וכן, מחיר אטרקטיביים יותר, לא פעם יוצרים בידול עסקי שגורם ליותר לקוחות לבחור דווקא בהם על פני מוצרים או שירותים דומים שמציעות חברות מתחרות.
בידול עסקי - שאלות נפוצות
מה זה בכלל בידול עסקי?
בידול עסקי זו אסטרטגיה שעסקים מפתחים כדי להגדיל את היתרון התחרותי שלהם. אסטרטגיה זו מאפשרת לכם ליצור ייחודיות לעסק שלכם וכך להגדיל את ההכנסות.
איך אני יכולה לקיים בידול עסקי בעזרת מוצרים? מה למשל אני יכולה לעשות?
שאלה מצויינת!
כדאי מאד לפתח ולמכור מוצרים ייחודיים שאי ולמתחרים. למשל מוצרים עם פטנט, מוצרים עם תכונות, עיצוב, יעילות וביצועים השונים מאלו של המתחרים.
שווה לי להוריד מחירים או דווקא לשווק את עצמי כיוקרתי?
אפשר לבחור באופציה של הורדת מחירים ולמשוך כך לקוחות.
מצד שני, לא תמיד המחיר הזול הוא שמושך לקוחות. לפעמים דווקא עסק שישווק את עצמו כיוקרתי, יותיר רושם רב על הסובבים.
בחירה שלך!
כאשר אני מספר את סיפור העסק שלי, יש דברים מיוחדים שכדאי לי להתמקד בהם?
כשאתם כותבים את סיפור העסק שלכם, כדאי שהוא גם יכיל את החזון והערכים שלכם. יש להניח שהסיפור יהיה שונה מסיפור הקמת עסקים מתחרים וזה יסייע בבידול העסקי.
תגובה אחת
טיפים מעולים. תודה!