שיווק בינלאומי מתאים לאנשים שרוצים להרחיב את העסק שלהם ולהגיע לשווקים נוספים בחוץ לארץ. יש כאלו שיחשבו שזה פשוט בטוח יותר להתמקד על השטח הביתי, ובמקרים מסוימים זה בהחלט יכול להיות הצעד הנכון הבא. אך לעתים, יש מקומות בהם ניתן להתרחב מחוץ לגבולות המוכר על מנת לחזק את העסק, להגיע ליעדים מסוימים ואף לשגשג כלכלית ברמות חדשות.
מה הקשר בין שיווק בינלאומי לבין הגדלת פוטנציאל הלקוחות?
יכול להיות שאחת הסיבות הראשונות לשקול שיווק בינלאומי היא עצם היכולת להגדיל את מספר הלקוחות הפוטנציאליים. זאת, כי כל מדינה יכולה להוסיף לרשימת הלקוחות הפוטנציאליים של העסק שלך – אינספור אפשרויות נוספות.
ובכך ניתן למצוא שווקים נוספים לשרת. זו לא באמת דרך לגדול כלכלית: פשוט לפנות ליותר אנשים. כי אנחנו רוצים למקד את המסר עד הרמה המזוקקת והרלוונטית ביותר בה אנחנו יכולים לגעת בלבבותיהם של אנשים ספציפיים. אך אם יש אפשרות להגיע להרבה יותר אנשים ספציפיים שהמסר שלנו מותאם בייחוד אליהם, הרי זה משובח.
וכשאנחנו מרחיבים את הרשת, לאחר שאנחנו יודעים מי "אמור להיתפס בה", כלומר, מי הוא הלקוח האידיאלי שלנו – אנחנו פשוט יכולים לעשות scale למשהו שכבר עובד לנו ואנחנו רוצים עוד ממנו. דהיינו, עסקאות עם לקוחות אידיאליים, בעוד מקומות ברחבי העולם.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
האם שיווק בינלאומי יכול לתרום לצמיחה עסקית?
סקר של 2016 FedEx Trade Index מצא כי מתוך 1,004 בעלי עסקים שנבדקו, נמצא כי אלו אשר החליטו על שיווק בינלאומי דיווחו על צמיחה מהירה יותר והעסקת יותר עובדים – בהשוואה לבעלי עסקים קטנים שהחליטו להישאר במדינה שלהם.
למעשה, נאמר כי שישם וחמישה אחוזים מהעסקים שעשו עסקים "מעבר לים", מדווחים על הגדלת מחזורים יחסית לארבעים ושישה האחוזים שלא עושים זאת. בנוסף, עסקים קטנים שמבצעים מסחר שכזה, צפויים בשיעור של 20 אחוזים, להגיד כי הם מעסיקים יותר עובדים.
האם שיווק בינלאומי יכול לאפשר לחדש במקומות חדשים ברחבי העולם?
סיבה נוספת ללכת על שיווק בינלאומי, היא היעדר התחרות, או הפחתה. ההשערה היא שיישומו של שיווק בינלאומי יאפשר מעבר לשווקים פחות צפופים. כלומר, במקום לעשות את אותו דבר במקום בו יש אחרים שעושים אותו הדבר, לעשות אותו הדבר במקום בו אחרים לא עושים את אותו הדבר.
לצורך העניין, אם נלך לזיכרון יעקב נוכל למצוא במרכז המושבה חנויות גלידה. במרחק כמה מטרים אחד מהשנייה. אם נתרחב לאפריקה לדוגמה, יכול להיות שיהיו פחות חנויות גלידה במיקום נכון. זה לא אומר שזו החלטה נכונה, או שזו הדרך הנכונה לבדל את עצמנו – אך אם יש הזדמנויות מסוימות שאפשר לנצל ברחבי העולם ויש לכך היתכנות עסקית, אזי שבכך שיווק בינלאומי מקבל הרבה לגיטימיות.
כיצד שיווק בינלאומי יכול לעזור להכיר שווקים חדשים?
סיבה נוספת ללכת על שיווק בינלאומי היא ביזור סיכונים. נניח כי אנחנו מוכרים אייפונים בארצות הברית. בשלב מסוים, יוצא האייפון החדש. ועל פי כן, האייפון הנוכחי מאבד מערכו. במדינות אחרות, בהן ייקח זמן עד שהאייפון יגיע – אפשר שיהיו עוד כמה ימי חסד בהן המחיר הקודם ישמור על ערכו.
נניח שבמדינה אחת, הכלכלה נמצאת בתקופת התרחבות וכולם קונים הרבה, ובכלכלה שנייה – פחות, אזי, עצם זה שאנחנו נמצאים בשתי כלכלות, אנחנו יכולים לבזר את הסיכונים ולפזרם במקומות עם יותר הזדמנויות. אנחנו קוראים לזה גידור.
אנחנו מגדרים בפני סיכונים. קצת כמו תיק השקעות. לדוגמה, להשקיע בעסקי המטריות במדינה גשומה, ולהשקיע בעסקי משקפי השמש במדינה קיצית. יש לנו שני עסקים, ושניהם אמורים לפרוח באופן יחסי במיקום שלהם. באופן דומה, אנחנו מנצלים הזדמנויות שונות, כדרך שיווק בינלאומי במקומות שונים בעולם, על מנת למצות את הפוטנציאל גם כאשר "העונה הגשומה נגמרה", או העונה הקיצית טרם החלה.
שיווק בינלאומי יכול לסייע לך לנהל את הסיכונים שלך טוב יותר. שכן, אחד היתרונות הברורים שלו, הוא גיוון שוק. כלומר, במקום להתרכז רק על שוק אחד, ולזרום עם התנועות שלו, הגורמים הפוליטיים המשפיעים עליו, האירועים הסביבתיים המערבים אותו וגורמי השפעה אחרים – אנחנו מבזרים את הסיכונים שלנו כך שהם מתבססים פחות על שוק אחד, אלא על מגוון שווקים. כך שגם אם משהו קורה בשוק אחד, יש עוד המון הזדמנויות בשוק אחר.
זה לא תירוץ להתפזר יותר מדי או להימנע מלהתמקד מספיק על שוק אחד. המטרה היא כמובן לחזק את כל החלקים של המערכת שלנו, את כל החלקים הבסיסיים, כך שהכל יעבוד כמו שצריך.
מאמרים נוספים
כיצד שיווק בינלאומי יכול לאפשר לעבוד עם מטבע החילופין?
סיבה נוספת לשקול שיווק בינלאומי הוא מטבע החילופין. למה בעצם הכוונה? ובכן, נניח שאנחנו סוחרים בשווקים בינלאומיים. הרי שמטבע החליפין שלהם יהיה שונה משלנו. ועל פי כן, יכול להיות שיהיה לכך יתרון עבורנו. אם השקל יורד, והדולר מתחזק מולו – אפשר לרכוש לדוגמה הרבה סחורה בדולרים אמריקאיים, ולהפך. ופשוט לנצל את ההזדמנויות הללו.
במקרה אחר, נניח שיש לנו עסק ביפן, בזמן שהיין חזק נגד הדולר האמריקאי. הרווחים של העסק ביפן יהיו כמובן ביין, וכשנמיר אותם לדולר האמריקאי, זה אומר שהעסק באמריקה יקבל יותר כסף. זה כשלעצמו יכול להיות נכס מאוד מניב כלכלית.
מה הקשר בין שיווק בינלאומי לבין מסחר משגשג בחוץ לארץ?
סיבה נוספת לשקול שיווק בינלאומי היא היכולת לנהל למצוא שווקים חדשים לסחורות שפשוט לא נסחרו טוב במדינת הבית. לדוגמה, אם אנחנו מוכרים טמגוצ'י, אך לכולם בישראל כבר יש כזה, יכול להיות שעדיף לנו לבדוק באיזו מדינות יש כרגע ביקוש ולבדוק מה יוליד יום בשווקים שלהן. ובכך ניתן להזיז סחורה ממקום למקום, ולקצור רווחים בצורות מעניינות.
שיפור מוניטין כדרך הצלחה במקומות אחרים בעולם כדרך שיווק בינלאומי?
סיבה אף אחרת לשקול שיווק בינלאומי, היא היכולת להגיד שאנחנו למעשה עושים שיווק בינלאומי. ובכך לשפר את המוניטין של החברה. אנחנו צוחקים, זה לא בהכרח יעבוד. אולי רק על חברים של סבתא.
אך מה שכן יכול לעבוד, זו השמועה על ההתנהלות של העסק שלך, וההצלחות שלו במדינות אחרות. זה כשלעצמו יכול לתרום למוניטין שלו, ובכך גם למידת האמון בו.
הן בשטח הבית והן מעבר לים. מדובר ביתרון ממשי לאלו אשר הולכים על שיווק בינלאומי, שאולי ערכו הפיננסי לא ברור – ואם זאת, יש שיגידו שהוא בהחלט קיים. שיווק בינלאומי יכול לעזור לאנשים לגלות קווי ייצור חדשים, או רעיונות חדשים למסחר. בנוסף, עם כל האפשרויות הנפתחות, אנחנו בהחלט יכולים לבחור נישה ספציפית להתמקד בה.
במילים אחרות, אנחנו נחשפים לאפשרויות שיש מעבר לים ולאפשרויות השונות בהן נוכל לעזור לאנשים ברחבי העולם. זה כשלעצמו יכול לעודד חדשנות, שדרוגים ולעודד התייעלות עסקית.
לסיכומו של דבר
שיווק בינלאומי מגיע עם כל מיני אפשרויות והזדמנויות. זו הזדמנות להתרחב, ולשקול אפשרויות מסחריות חדשות. יש לעשות זאת כמו שצריך, ולהבין את האספקטים השונים של תחום זה, על מנת לוודא שאנחנו עושים את "הפונדמנטאלס" כמו שצריך ומתרחבים על אדמה טובה ויציבה, כמו גם מנצלים הזדמנויות באופן יעיל וחכם.